Søg i denne blog

onsdag den 26. februar 2020


 2 undervisningsdag DigiTek.


Efter endnu en dag i DigiTek´s navn, er hovedet fyldt op med rigtig mange ideer, som bare venter på at blive korrekt formuleret, men også i stor grad formindsket. Jeg synes selv på nuværende tidspunkt, at jeg er begyndt at fange et interessant emne til min probelemstilling, som der kunne skrives ind i mit kommende praktikum-notat. Det kan sagtens ske at jeg vil ændre noget i det, eller måske helt finde et andet emne, men synes nu alligevel at dette jeg har skrevet er en god start, og en udfordring der hvor jeg underviser. 




PRAKTIKUM-NOTATET




Praktikum-udfordringen. ”Den spidse”    

I afdelingen AUTO, bruger vi flere forskellige digitale teknologier, og vi bruger hver vores. Vi bruger det vi bedst synes om, og ved faktisk ikke hvordan de andre undervisere i afdelingen bruger deres arbejdsredskaber til og hvorfor. Hvorfor er det så svært at have et fælles redskab, og hvordan skulle det bygges op. Det kan også være frustrerende for eleverne at få forskellig undervisning i forskellige teknologier, og her kan de miste motivationen.




”Den udfoldede beskrivelse”  
Hvordan viser problematikken sig?
For hvem er den et problem?
Hvad er din interesse i at få den løst?


Skulle en underviser i AUTO blive syg, eller hvad der end må ske, så ved jeg faktisk ikke hvor langt eleverne er, eller hvilket teknologisk redskab de bruger, da vi som beskrevet i ”den spidse” bruger hver vores. Det kan være rigtig svært at overtage undervisning i noget man fagfaglig ikke ved noget om i princippet.

En løsning kunne evt. være at når man har valgt et teknologisk redskab at arbejde med, så kunne dette blive forklaret til et teammøde, om hvorfor og hvordan det bruges, så vi kan være behjælpelig hvis en underviser er fraværende, eller hjælp til sparring. Man kunne også lave en beskrivelse, som kunne ligge på fællesdrevet, med en instruks, og til hvilke forløb det bruges. her kunne redskabet Screen-O-Matic  og Office Forms være en god måde at kunne lave nogle instruktioner på, og  vejledninger til eleverne. Ellers ville et undervisningsforløb på praxisonline.dk være et godt udgangspunkt, da alle lære kan blive med underviser på de forløb der er. Jeg har selv nu kørt et forløb på praxisoline.dk, og der kunne de andre undervisere i AUTO, selv følge med alle elever, og være en del af forløbet som underviser. På den måde kan vi alle se hvad vi hver især laver, og sparre med hinanden. 
Også for eleverne er det en fordel, da de for ens undervisning af alle underviserne, og samtidig kan de altid selv slå informationer op, da det hele ligger tilgængeligt på parxisonline.dk. 
















Samarbejdsformer: Da jeg ikke længere direkte står og underviser, men er med som en understøttende underviser for elever der har det lidt svært, kan det godt være lidt svært at arbejde i gruppe, da jeg ikke altid kan være med i valget om hvorfor vi har valgt netop denne didaktiske model som kunne være spænde at afprøve. Jeg kan naturligvis være med til at sparre om hvad jeg selv synes, og hvilke samarbejdsformer jeg kan tilbyde. Nu bor jeg også på Bornholm, og kan derfor ikke altid bare lige rejse over på en studiedag, og være med i eksperimentgruppen. Men jeg synes så til gengæld at vi er en god gruppe, der løser flere gode emner i fællesskab.

Egen læreproces: Jeg har allieret mig med en god kollega på Campus Bornholm, som vil hjælpe mig med at kunne udføre min ide til en læreproces, hvor jeg godt kunne tænke mig at bruge TPACK modellen. Han synes selv det er en interessant arbejdsplatform, og mener selv at den kan gavne ham. Jeg vil nu sætte mig i hans klasse, og have TPACK modellen i hånden, og se hvordan jeg kan udfylde den, ved at følge han undervisning, og give feedback bagefter om hvordan han brugte modellen uden måske selv at vide det. På den måde kan jeg også selv se hvordan han bruger de digitale teknologier i hans undervisning, og samtidig spørge ind til det bagefter, og hvorfor han selv synes at netop dette fungere.

Af: Peter Toft

Ingen kommentarer:

Send en kommentar