Søg i denne blog

tirsdag den 25. februar 2020


Ekspertgruppe 2 - TPACK





Hvad kendetegner modellen? De 3 elementer om viden rører ved hinanden og er dermed gensidige afhængige. De felter der rører hinanden udgør 4 felter.


Fagfaglig : Hvad kan mit fag? Hvad siger bekendtgørelsen?


Pædagogisk OG didaktisk: Viden om læring og dannelse. Handler om HVORDAN. Hvordan vil jeg kigge på opdragelse ? Hvordan vil jeg .... ?

Her har læreren metodefrihed.

Teknologisk : Hvordan håndterer man læringsteknologier? Dette elementer understøtter og er partner til de 2 andre elementer. Den er kommet meget i fokus og er derfor interessant.


Læremiddelfaglig : Hvordan bruger vi vores teknologiske og fagfaglige viden til at vælge læremiddel? Hvordan kan man præsentere indhold af faglig karakter, når det bliver digitaliseret?


Fagdidaktik : Den pædagogiske og didaktiske viden. Hvad for nogle strategier skal læreren anvende, og hvilke forudsætninger har eleverne? Hvordan skal indholdet struktureres? Heri medregnes alt old-school pædagogik minus teknologi.



IT-didaktik : Præciserer koblingen mellem teknologisk og pædagogisk viden. Hvordan kan teknologi kvalificere forskellige arbejdsformer? F.eks. nye måder at bruge IT arbejde med projekter på.

Digitalt didaktisk design (midten hvor alle 3 elementer mødes) : Alle 3 elementer mødes i en kontekst, hvor det giver mening. Man får skabt en helt ny måde at undervise på.


De 3 elementer (7 elementer om man vil) har forskellig vigtighed alt efter kontekst. Fokus afhænger af om det er f.eks. folkeskole 2. klasse eller voksne elever?





Arbejdsspørgsmål :
Hvilke elementer i modellen er særligt interessante i jeres optik? 

Hvor kan I med fordel anvende modellen? 

Hvilke udfordringer ser I ved modellen? 
At bruge den teknologiske del gnidningsløst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar